Overgangen barnehage- skole
Dette er en sårbar tid for både barnet og foreldrene. Det er viktig å begynne å planlegge tidlig. For noen vil nærskolen være et klart valg, mens andre vil sjekke ut flere skoler. For noen barn vil spesial skole være det beste alternativet.
Jeg har lest at det anbefales å begynne et samarbeid med skolen dere har
valgt ca 1 år før oppstart. Det er etter min erfaring et godt råd. Det
er viktig at foreldrene eller barnehagen tar kontakt med skolen for å få
et samarbeid på plass. Det å få en kontakt person på skolen var viktig
for oss. Vi inviterte denne damen til barnehagen for å gi henne et så
godt bilde av Lise som mulig. Det er lurt er å filme noen sekvenser med
barnet. De bør innerholde situasjoner som er vanskelig for barnet(eks
har du et barn som utagerer mye, så bør det være med) og hvordan barnet
har det når han har det fint. Det sies at det bilde sier mer en tusen
ord, da kan du jo tenke deg hvor viktig noen filmsnutter kan være!
Snakk med kontaktpersonen om hvor mye hjelp barnet trenger i
barnehagen/hjemme. Det kan være lurt å lage en såkalt ”døgnklokke”.
Da skriver du på et ark eks” kl 07-tid får og stå på. X vil ikke opp av
senga, han blir sint og kaster alle kosedyrene ut av senga”. Foreldrene
skriver de klokkeslettene han er hjemme og barnehagen fyller inn tiden
barnet er hos dem. Det tar litt tid å fylle ut, men det gir god oversikt
over hvor mye hjelp barnet trenger .Når PPT kommer for å vurdere hvor
mange timer barnet skal få på skolen vil jeg virkelig anbefale å vise
dem det samme. En ting er hva dere forteller noe annet er å få se film
og skjema. Det er ofte lettere å få flere timer med sp sped i barnehagen
enn skolen. Det er derfor meget viktig at både barnehagen og foreldrene
få overført mest mulig info om barnet.
Det er for barnets del viktig med flere besøk på skolen . Jeg vil
anbefale foreldrene å ta med barnet i helga når det ikke er noen andre
der. La barnet bli kjent med området, prøve leke apparater osv. Gjør det
til en hyggelig opplevelse.
Når skolen har bestemt hvem som skal være barnets lærer og assistent
er det tid for besøk igjen:)Jeg vil anbefale at de kommer til barnehagen
først .La barnet bli kjent med dem i trygge og kjente omgivelser. Det
beste er om de kan komme mer en gang. Gjør det hyggelig for skolen å
komme, gi dem en kaffekopp og noe å bite i :)
Når det er bestemt hvilket klasserom barnet skal ha er det tid for et
nytt besøk på skolen. Det var viktig for Lise å se hvor hun skulle være
og hvor man kom seg dit! Det er lurt at de barnet har blitt kjent med er
de som viser dere rundt. Det er viktig at barnet blir trygg på de
ansatte og ute/inne områdene på skolen. Vi fikk besøke en 1. klasse og
se hvordan de hadde norsk. Det er virkelig å anbefale. Da ser barnet mer
hvordan det er å gå på skolen og dere kan snakke om det etterpå.
Hvordan kan vi jobbe det siste året i barnehagen for at barnet er best mulig forberet til skolen? Her kommer en del punkter foreldre og barnehage kan samarbeide om:
Do ferdigheter:
Dette er en meget viktig ferdighet. Voksentettheten er mye
lavere på skolen enn barnehagen. Dette kan trenes på mange måter, her er
mitt forslag:
Lag et skjema som du henger opp på do(både hjemme og barnehagen!) La
barnet være med å krysse ut det han har gjort. Dette er bare et
eksempel, dette må tilpasses ditt barn. Når barnet har klart alle
punktene kan dere klistre en stjerne på skjema, husk masse skryt! Dersom
han bare klarer to av punktene, ja da gir du han skryt for det han har
klart!
Kler av meg/tørker med papir/drar ned/kle på meg/vaske hender/tørke meg
Kle på yttertøy selv:
Det er ikke alltid hjelp å få når barna skal ut i friminuttene! Et tips
er å tenke deg godt om før du kjøper klær. Er glidelåsen lett å feste?
Er det lurt å kjøpe sko med lisser? Det kan være lurt å trene på dette
når det er stille i garderoben i barnehagen. Kan barnet gå ut for å
skifte før de andre? Gi barnet akkurat så mye hjelp han trenger, ikke
mer! Husk å ha mye fokus på de tingene han får til!
Kunne sitte stille og rekke opp hånda:
Dette kan dere kanskje jobbe med i barnehagen. Ha en liten gruppe barn
og lek skole. Det er en nyttig erfaring for alle barna.
Forstå ”skolespråket”:
Det er viktig å øve på begrepene de bruker på skolen. Hvem er rektor?
Hva er et friminutt? hvordan høres ringeklokka ut, Hva er en pult?
Det kan være lurt å lage bildekort som støtte for å lære begrepene.
Kunne telle:
Dette er viktig og kan trenes på mange måter. Det er bedre å kunne telle
til 10 og forstå enn å kunne telle til 50 som en regle. Dere kan begynne
med telling på trenings rom. Hva med å telle biler hvis barnet liker
det? Legg til biler og ta en bort. Gjør det til en lek! Hjemme kan dere
kanskje telle hvor mange tallerkener dere trenger for at alle skal få?
Bokstaver:
Sjekk med skolen om det begynner med små eller store bokstaver først.
Det å skrive navnet sitt er lurt å kunne til skolestart. Smak på ord.
Får å høre hvem lyd de begynner på .Det finnes mange spill som går på å
bli kjent med bokstaver.
Sosiale ferdigheter:
Øv på å stå i kø og å kunne vente på tur. På Lises skole har de stor
fokus på å være en god taper og vinner. De jobber også med å invitere
andre barn inn i leken. Det ville være fint om dere kan få info fra
skolen om hvilke teknikker de bruker når de jobber sosialt. Det er
viktig å øve på forhånd! Det å kunne dele med seg er også en viktig
egenskap å lære! På skolen til Lise har de ofte tur dag. Jeg sender
alltid med et par pølser ekstra for mange barn kommer uten grillmat.
Lise deler og jeg ser at det gir henne glede å kunne gjøre det :)
Motorikk:
øv på å holde blyanten riktig, kunne klippe med saks, kaste ball og ta
imot ball, hinke osv.
Rim og regler:
Dette jobbes det mye med på skolen. Dette er jo noe de fleste barnehager
jobber med til de vanlige barna. Barn med autisme vil trenge å jobbe med
det på treningsrommet også, ikke bare i samlings sund!
Farger og former:
Det er lurt å kunne tegne sirkel, trekant og firekant .Barna får tidlig
i oppgave å tegne bl.a. familien. Det å kunne tegne et menneske er lurt
å trene på!
Til sist vil jeg si, hjelp barnet å glede seg til å begynne på skolen! Jobb med at han skal føle seg trygg på alt det nye som skal skje, det er faktisk det aller viktigste!