Autismekroken

Foreldre til barn med autisme

Avvikende atferd

 

Det første tegnet på at Lise hadde barneautisme var den avvikende adferden hun viste i barnehagen. Etter en liten stund kom denne atferden også hjemme.

Du kan lese mer om hvordan barnehagen oppdaget dette under fanen ”utgangspunktet”

Den avvikende atferden hun hadde vist i barnehagen viste seg også hjemme etter et par mnd. Hun elsket speil, hun kunne sitte å se på seg selv i timevis. Det virket som hun trodde at jenta hun så i speilet var lekekameraten hennes for det var ”henne”hun helst ville leke med. Vi måtte begrense speilbruken hennes, det var hun ikke fornøyd med! Det eneste speilet hun fikk lov å bruke var det på badet. Det brukte hun på en funksjonell måte.

Det var ikke bare speil som var et problem, det ballet fort på seg andre ting også. Lysbryter for eks, hun måtte være den som slo de av/på. Hvis jeg kom først inn på kjøkkenet på morgenen er det jo naturlig at jeg slår på lyset. Når hun kom ut av rommet sitt begynte hun å skrike. Hun slo av lyset for så å slå det på igjen. Da roet hun seg. Vi kunne ikke ha det sånn. Spesielt siden det utviklet seg videre til å gjelde vifta på kjøkkenet, komme først ned trappa, komme først inn i huset osv. Det ble en kamp og det var vondt å se at hun hadde så klare tegn til tvangshandlinger. Jeg vet ikke hva hun trodde ville skje om hun ikke fikk gjort tingene først, men at hun hadde det vondt var ikke vanskelig å se!
Vi måtte ta tak i dette med en gang! Vi gjorde det sånn at vi gjorde ting annen hver gang. Atferden hadde endret seg dramatisk til det verre på noen få uker. Fordi vi gjorde tiltak med en gang tok det derfor ikke så lang tid før ting ble bedre. Det kom allikevel stadig nye ting å henge seg opp i ,men jeg så dette med en gang. Hvis hun hadde gjentatt en negativ atferd 3 ganger så var det en ”låst”situasjon Jeg måtte derfor snu det før hun hadde nådd det magiske 3 tallet!

Når hun ble litt større fikk hun sin første særinteresse. Det er ganske vanlig for barn med autisme, men det visste jo ikke vi!
Når hun begynte å vise at hun likte ”drømmehagen” på NRK super ble jeg så glad! Hun elsket dette programmet og vi kjøpte dukker og de andre figurene i serien. Hun elsket disse og lekte på en ”vanlig” måte med dem.
Dette var jo veldig bra synes jeg, i en lang periode. Burde hun ikke snart se på noe annet på barne-tv også? lurte jeg. Drømmehage fasen var laaang! Når jeg endelig hørte om noe som heter særinteresser og så hvor mye vi foreldre hadde bidratt til å gjøre dette verre, ja da var jeg ikke fornøyd med meg selv!

Hun liker nå mange forskjellige ting. Vi har jobbet mye med at hun ikke skal hun fokusere på bare en ting. Dette må da begrenses og nye ting introduseres.

Det er mange gutter med autisme som har ”Tomas toget”  som sin greie. De har hele rommet fullt av tog. De kan navnene på alle. Når jeg hører om slikte tilfeller hvor barn har holdt på med togene i mange år blir jeg trist. Det er viktig at foreldrene forstår at de ikke automatisk kommer videre og får nye ting de liker! Når de blir større og skal snakke med andre barn så er det begrenset hvor lenge de gidder å bare prate om et emne.

En annen type avvikende atferd blant barn med autisme kan være: snurre på ting ,selv snurre rundt, vifte med hendene osv.
Dette er en selvstimulerende atferd. Den gjør seg spesielt gjeldene når barnet ikke blir aktivert med noe. Det er viktig å gjøre barnet oppmerksom på dette! Det må selvfølgelig ikke gjøres før barnet kan forstå det. Det er viktig å jobbe med dette før barnet begynner på skolen. Hvis du har et barn som nærmest konstant vifter med hendene ,ja da vil det bli veldig negativt i forhold til andre barn.

Jeg har erfart at det med stimming er en slags energi, den må få utløp. Den forsvinner ikke av seg selv! Vi har derfor en avtale med Lise om hvor og når det er lov å stimme slik at hun ikke trenger å gjøre det i det offentlige rom.


autisme symbol