Autismekroken

Foreldre til barn med autisme

Hvordan motivere barnet og deg selv!

Mange gjøremål i hverdagen er nødvendige selv om vi kanskje kunne tenke oss å sitte i godstolen istedet. Vi går på jobb og blir motivert av bl.a at vi får lønn. Vi vasker huset og motivasjonen er at det blir ryddig og rent hos oss. Når vi skal jobbe med et barn i årevis holder det ikke bare å finne forsterkere og motivasjon til å hjelpe barnet. Du må også føle du får noe ut av det. Det er mange som begynner å trene, men gir opp en kort stund. Du trenger to forsterker kartlegginger. Et til barnet og et til deg selv!

Vi skal først se på hvordan jobbe for å forsterke og motivere barnet. Det første du må gjøre en å kartlegge barnets ønsker og behov. Du kan ganske enkelt begynne med å oppservere hva han gjør når ingen blander seg inn. Når vi skal begynne et opplegg vil barnet ha en del uønsket atferd. Noen liker å snurre rundt på ting. Lise likte å se vaskemaskinen sentrifugere. Andre liker å vifte med hendene. Dette er atferd vi ønsker skal forsvinne etterhvert, men nå i starten kan vi bruke dette til å motivere barnet. Denne atferden gir barnet en god følelse. Vi kan knytte denne følelsen opp mot trening!

Vi vil jo helst kunne bruke andre ting også! Hva liker barnet å spise? Nonstop vet jeg flere har brukt. De har delt den i to og barnet blir forsterket ofte i begynnelsen. Det vil også være nødvendig og belønne ”gode forsøk”. Potetgull er en mulighet og små biter med frukt. Det som er viktig er at når du finner en ting som barnet virkelig liker så bruker du det BARE til trening. Forsterkere blir brukt opp og på denne måten beholder du dem så lenge som mulig.
Skryt er også en viktig forsterker.Skryt bør gis max tre sekunder etter handling. Det er ikke alltid at barn med autisme blir motiver at dette. Det er allikevel viktig å skryte av barnet og å si nøyaktig hva det var barnet gjorde som var bra. Når barnet utvikler seg så er det stor mulighet for at barnet vil bli motiver at dette.

Aktiviteter sammen med deg er en veldig nyttig måte å forsterke på. Da får barnet også sosial trening! Når barna er små kan det være gøy å bli kilt, kastet opp i lufta og snurret rundt(det er bedre at dere snurrer sammen en at han sitter å gjør det alene).Noen vil gjerne ha fart på huske ,hoppe på trampoline med deg, leke med ballonger sammen, blåse såpebobler osv. Det er viktig å finne mange ting så barnet ikke går lei.

Hvordan vi skal forsterke avhenger også av hva vi trener på. Sitter vi ved et bord og jobber så må forsterkingen skje der. Hva med å trene litt og så ta mange små pauser og kjøre med biler på bordet eller kle på en dukke? Det kan være lurt å ta en kartlegging sammen med resten av teamet som skal jobbe med barnet så blir listen lengre!
Når barnet  blir vant til å trene kan det være lurt at hun selv kan velge mellom to forsterkere. En kan bruke to bokser med en ting i hver og spørre hva hun vil ha. Da får du samtidig trent på kommunikasjon . Hvis barnet til vanlig bruker håndleding kan dere jobbe med at hun skal peke på det han vil ha . Når dette er mestret kan dere øve på å spørre verbalt. I begynnelsen vil en riktig lyd i ordet være nok.

Når barnet har noe språk, kan man spørre hva han vil jobbe for. Kanskje har barnet selv noen gode ideer som du ikke har tenkt på? Det er også mulig å gjøre som jeg gjorde å lage en skattekiste med masse velg muligheter.

forsterker kiste

Hvordan skal du klare å motivere deg selv? En viktig ting er å kunne se at det du gjør har en effekt! Jeg skrev ned i en bok alle framskritt som Lise gjorde. Når mnd var slutt lagde jeg et sammendrag på PCen over alt hun hadde lært. Når jeg følte at det gikk treigt var det bare å slå opp å se alt det hun hadde klart i forrige mnd. Det er også viktig å ha hyppige evalueringer av det du gjør. Fungerer det ikke, ja da må du gjøre noen endringer i opplegget ditt!

Det å sette seg mål er utrolig viktig og det målene må ikke være for store! Du vil etter en stund se hvor lang ting barnet bruker på å lære små nye ferdigheter. Dette er noe av det jeg har brukt når mitt mål var nådd:

*Dele spislige forsterkere med barnet.
*Bestille time hos frisøren.
*kjøpe meg en liten ting jeg hadde lyst på.
*Utsette ting man har lyst til å gjøre.
*Gå på kafe
*Besøke venner

*Hvis du har mulighet til å få med deg noen til å trene kan dere også gi hverandre ros .Det vil være lettere å gjennomføre et treningsopplegg,hvis du har noen å dele det med!

austisme symbol