Barnehagetiden-basis trening
Når jeg fikk vite at Lise hadde autisme søkte jeg
på nettet etter info om diagnosen. Informasjonen på internett er
ubegrenset, men alt var ikke likte seriøst eller nyttig. Det finnes
mange useriøse der ute som lager treningsopplegg utelukkende for å tjene
penger på det. Mange av disse er også såkalte mirakelkurer som raskt
skal kurere barnet for autisme. Dette er selvsagt ikke mulig!
Jeg var ganske kritisk til det jeg leste. Det er
som med alt annet en ønsker å oppnå i livet. Det krever en innsats!
Mannen min hjalp meg med å finne bøker jeg kunne lese. Den første han
fant var en bok som het ”aktivitetsplaner for barn med autisme”. Den
forteller i detalj hvordan en lager en aktivitetsperm og hvordan en
skulle trene.
Jeg laget en perm med fire ark. Det var bilde av en aktivitet på
hver side. På den siste siden var det bilde av en forsterker. Du kan
lese mer om forsterkere under fanen med samme navn. Hun skulle finne
fram permen og boksen med aktiviteter. Hun skulle finne fram riktig
leke, gjennomføre oppgaven og rydde på plass. Bakerst i boka var det et
registrerings ark der en kunne måle progresjon. Det å kunne se
framgangen ved hjelp av registrering er noe jeg har benyttet meg mye av.
Det er også veldig motiverende å jobbe med . Boken hadde ellers masse
tips så den anbefaler jeg på det varmeste! Under fanen ”litteratur” kan
du se flere bøker jeg har hatt glede av.
Et annet tips jeg plukket opp i boken var å lage
en ”baseline”. Det vil si at jeg skrev ned hvilke ferdigheter og hvilke
ord hun kunne si før jeg begynte å trene. Jeg hadde en notatbok liggende
på kjøkkenet. I den skrev jeg litt hver dag, om hva vi hadde gjort og
episoder jeg synes var greie og ta med seg videre. Hver mnd laget jeg
tilbakeblikk med punkter over hva hun hadde lært denne mnd.
Det å utvikle språk var det jeg anså som viktigst å ta i. Jeg og
mannen min tok bilde av alle tingene vi hadde hjemme. Vi laminerte disse
og brukte dem som trenings kort.
Når en skal ta bilder er det viktig å bruke en nøytral bakgrunn slik at
det ikke er tvil hvilket ord som vi var ute etter. Vi lagde totalt ca
300 kort. Vi inkluderte fargekort og bilder av oss selv og andre
familiemedlemmer.
Det er viktig å starte med bare noen få kort. Vi
startet med bare fem stykker. Hemmeligheten for å få dette til å
fungerer var å bruke noen ting hun kunne navnet på fra før i miks med
nye ord. Denne prosessen har vert et som et forskningsforsøk og jeg har
lært mye. Jeg fant for eks ut at den eneste måten jeg fikk dette til å
fungere på var å kun bruke 20% nye ord. Det vil si at jeg måtte begynne
med fire kjente kort og et nytt.
Det var heller ikke tilfeldig hvordan jeg la opp
treningen. Treningsteknikken jeg benyttet med av kalles ”diskret trail”
Her sitter en på en stol ved et bord og jobber intensivt. Det fungerte
dårlig for en frøken på 2,5 år! Vi satte oss på gulvet i stedet. Hun
satt i et gjøre av kjøkkenet ved siden av komfyren. Det eneste som var
interessant fra dette
utgangspunktet var meg. Vi jobbet med denne teknikken over lang tid i
perioden 1 jan til 1 juni 2011.Hun hadde lært 340 nye ord!
Jeg merket også at hjernen hennes fungerte som en
muskel, dvs. jo mer hun lærte jo mer kunne hun lære. Det gikk raskere og
raskere. På det meste jobbet vi med over 100 kort i en økt. Øktens lenge
varte da ca fem min. Jeg fant også ut at 10-15 min per dag var optimalt
når det gjaldt den intensive biten av treningen. Vi trente også i
naturlige situasjoner eks når det var noe hun hadde lyst på. Hun måtte
spørre meg! I begynnelsen holdt det med at hun pekte på det hun ville ha
i stedet for å bruke håndledning. Når dette var på plass ville jeg at
hun skulle bruke lyder for å få ting. Når hun klarte dette var det hele
ord og så til sist hele setninger. Lise hadde også i starten mye
stereotypisk og repeterende atferd. Hvordan vil taklet dette har jeg
lagt under en egen fane.
Det finnes en del bra treningsutstyr der ute. Jeg
kjøpte en del fra en nettside som heter ebay. Der kan en kjøpe det
meste. Jeg søkte på autisme og fant bl.a. disse kortene” colors, shapes
and numbers” de hadde vi mye glede av når vi skulle lære om tall
og former.(skriv om andre du har handlet av på ebay)
Når Lise begynte i den nye barnehagen fikk vi
veiledning fra Glenne to ganger i mnd. Vi var heldig å bo i en del av
landet hvor vi fikk mye hjelp. Barnehagen jobbet også intenst med Lise.
De konsentrerte seg i starten om sosiale ferdigheter og hvordan leke. Nå
som jeg hadde veiledning kunne jeg utvikle langt mer kompliserte
treningsopplegg. Jeg bestemte meg for at jeg skulle stå for den
akademiske delen av treningen. Etter hvert laget jeg også verktøy for
avanserte sosiale ferdigheter.
Du kan lese hvordan jeg utviklet og brukte disse teknikkene i neste del.
Jeg vil også inkludere bilder og enklere deler av opplegget man vil
kunne laste ned gratis fra siden min.