Autismekroken

Foreldre til barn med autisme

Barnehagetiden-basis trening

Når jeg fikk vite at Lise hadde autisme søkte jeg på nettet etter info om diagnosen. Informasjonen på internett er ubegrenset, men alt var ikke likte seriøst eller nyttig. Det finnes mange useriøse der ute som lager treningsopplegg utelukkende for å tjene penger på det. Mange av disse er også såkalte mirakelkurer som raskt skal kurere barnet for autisme. Dette er selvsagt ikke mulig!

Jeg var ganske kritisk til det jeg leste. Det er som med alt annet en ønsker å oppnå i livet. Det krever en innsats! Mannen min hjalp meg med å finne bøker jeg kunne lese. Den første han fant var en bok som het ”aktivitetsplaner for barn med autisme”. Den forteller i detalj hvordan en lager en aktivitetsperm og hvordan en skulle trene.

bok

Jeg laget en perm med fire ark. Det var bilde av en aktivitet på hver side. På den siste siden var det bilde av en forsterker. Du kan lese mer om forsterkere under fanen med samme navn. Hun skulle finne fram permen og boksen med aktiviteter. Hun skulle finne fram riktig leke, gjennomføre oppgaven og rydde på plass. Bakerst i boka var det et registrerings ark der en kunne måle progresjon. Det å kunne se framgangen ved hjelp av registrering er noe jeg har benyttet meg mye av. Det er også veldig motiverende å jobbe med . Boken hadde ellers masse tips så den anbefaler jeg på det varmeste! Under fanen ”litteratur” kan du se flere bøker jeg har hatt glede av.

Et annet tips jeg plukket opp i boken var å lage en ”baseline”. Det vil si at jeg skrev ned hvilke ferdigheter og hvilke ord hun kunne si før jeg begynte å trene. Jeg hadde en notatbok liggende på kjøkkenet. I den skrev jeg litt hver dag, om hva vi hadde gjort og episoder jeg synes var greie og ta med seg videre. Hver mnd laget jeg tilbakeblikk med punkter over hva hun hadde lært denne mnd.

Det å utvikle språk var det jeg anså som viktigst å ta i. Jeg og mannen min tok bilde av alle tingene vi hadde hjemme. Vi laminerte disse og brukte dem som trenings kort. Når en skal ta bilder er det viktig å bruke en nøytral bakgrunn slik at det ikke er tvil hvilket ord som vi var ute etter. Vi lagde totalt ca 300 kort. Vi inkluderte fargekort og bilder av oss selv og andre familiemedlemmer.

kort

Det er viktig å starte med bare noen få kort. Vi startet med bare fem stykker. Hemmeligheten for å få dette til å fungerer var å bruke noen ting hun kunne navnet på fra før i miks med nye ord. Denne prosessen har vert et som et forskningsforsøk og jeg har lært mye. Jeg fant for eks ut at den eneste måten jeg fikk dette til å fungere på var å kun bruke 20% nye ord. Det vil si at jeg måtte begynne med fire kjente kort og et nytt.

Det var heller ikke tilfeldig hvordan jeg la opp treningen. Treningsteknikken jeg benyttet med av kalles ”diskret trail” Her sitter en på en stol ved et bord og jobber intensivt. Det fungerte dårlig for en frøken på 2,5 år! Vi satte oss på gulvet i stedet. Hun satt i et gjøre av kjøkkenet ved siden av komfyren. Det eneste som var interessant  fra dette utgangspunktet var meg. Vi jobbet med denne teknikken over lang tid i perioden 1 jan til 1 juni 2011.Hun hadde lært 340 nye ord!

Jeg merket også at hjernen hennes fungerte som en muskel, dvs. jo mer hun lærte jo mer kunne hun lære. Det gikk raskere og raskere. På det meste jobbet vi med over 100 kort i en økt. Øktens lenge varte da ca fem min. Jeg fant også ut at 10-15 min per dag var optimalt når det gjaldt den intensive biten av treningen. Vi trente også i naturlige situasjoner eks når det var noe hun hadde lyst på. Hun måtte spørre meg! I begynnelsen holdt det med at hun pekte på det hun ville ha i stedet for å bruke håndledning. Når dette var på plass ville jeg at hun skulle bruke lyder for å få ting. Når hun klarte dette var det hele ord og så til sist hele setninger. Lise hadde også i starten mye stereotypisk og repeterende atferd. Hvordan vil taklet dette har jeg lagt under en egen fane.

Det finnes en del bra treningsutstyr der ute. Jeg kjøpte en del fra en nettside som heter ebay. Der kan en kjøpe det meste. Jeg søkte på autisme og fant bl.a. disse kortene” colors, shapes and numbers” de hadde vi mye glede av når vi skulle lære om tall og former.(skriv om andre du har handlet av på ebay)

kort

Når Lise begynte i den nye barnehagen fikk vi veiledning fra Glenne to ganger i mnd. Vi var heldig å bo i en del av landet hvor vi fikk mye hjelp. Barnehagen jobbet også intenst med Lise. De konsentrerte seg i starten om sosiale ferdigheter og hvordan leke. Nå som jeg hadde veiledning kunne jeg utvikle langt mer kompliserte treningsopplegg. Jeg bestemte meg for at jeg skulle stå for den akademiske delen av treningen. Etter hvert laget jeg også verktøy for avanserte sosiale ferdigheter.

Du kan lese hvordan jeg utviklet og brukte disse teknikkene i neste del. Jeg vil også inkludere bilder og enklere deler av opplegget man vil kunne laste ned gratis fra siden min.

autisme symbol