Barnehagetiden-Avansert trening
I denne delen vil jeg fortelle hvordan vi trente
på bokstaver, lesetrening osv. Jeg vil oss vise bilder med tilhørende
forklaringer på trenings matriale
som jeg laget selv bl.a. til sosial trening.
Når vi jobbet med disse brukte vi å telle på fingrene. Disse jobbet vi med når hun satt på do. Det var en periode hun likte å trene på badet. Jeg har faktisk hørt om flere som bruker dette rommet til å trene i. Det er ikke så mange andre ting som er av interesse der inne!
En annen ting vi også trente på var logisk sans. Da var bøker av denne typen geniale! Denne boken bestilte jeg på en nettside som heter ebay. Der er det mange bøker av denne typen. Boken har ingen tekst. En del av bildene har feil eks du ser en mann en sokk på hodet eller biler som kjører opp ned.
Dette er et annet sett trenings materiale som jeg kjøpte på ebay. Jeg vet at det er flere barnehager som har laget dette selv når de jobber med matching.
Når en skal jobbe med matching er også denne fin å jobbe med. Jeg fant mye fint på ebay når jeg søkte på autisme. Disse produktene har fungert fint for oss
Det siste halve året Lise gikk i barnehagen hadde jeg lyst til å gjøre en ekstra innsats. Hun kunne lese enkle ord, men hadde problemer med å sette sammen ordene til riktige setninger. Jeg ville også at hun skulle øke sin sosiale kompetanse. En måte å gjøre dette på var å ta med flere barn på treningsrommet. Jeg trang da aktiviteter som de andre barna også ville like. En stor del av sosiale materialet er spill med ulike team. De ble veldig populære og de ble brukt i samling stund for alle barna. Barnehagen tok kopi av store deler av det jeg laget så de kunne bruke det på andre barn i årene som kommer.
Dette spillet er et ”bli kjent” spill. Barnet vil også lære mye om seg selv. Det er viktig at den som trener har en fasit med info om barnet. Assistenten fikk kortet om hva moren hennes jobber med, men hun var jo død. Det er bare en av mange tankevekkere for Lise. Barna synes dette var stas. Du bruker terning og spillebrikker. Når du kommer på sirklene med figurer i så trekker du et kort.
Dette spillet har samme regler som det forrige. Her er det mange spennende tenkespørsmål!
Dette spillet er annerledes, har jobber vi med ulike kategorier med ord. Barnet snur på hjulet og barnet går til kategorien som pilen peker på. Her kan vi jobbe med å lage setninger, lage spørsmål med mer.
Her jobber vi med motsetninger. Her trenger du bare en terning. Får du 1-3 trekker du et kort fra en grønne haugen. Får du 4-6 trekker du fra den blå. Det er om og gjøre å få flest par. Har kan man jo lage regler for å trekke kort av hverandre også. Som du ser bruker jeg mye sterke farger og fine figurer. Her er det viktig å lage med de farger og ting som barnet liker.
En del sosiale situasjoner var vanskelige for Lise. Jeg lagde disse kortene med en utfordring øverst. Under la jeg tre mulige løsninger .Dersom punkt en ikke fungerer går du videre til punkt 2 osv. Hun pugget disse og vi testet de ut i ulike situasjoner. Når en ting var vanskelig og vi tenkte at dette kan skje flere ganger lagde vi nye kort.
Det var også viktig å kunne snakke om og forstå egne følelser. Vi lærte etter hvert pm de andre sine følelser også. Her begynte vi med noen få kort og utvidet etter hvert. Det kan også være en fin øvelse og involvere et barn til i. Det er viktig å tenke på forhånd hvordan du vil definere de ulike følelsene.
Disse kopierte jeg ut av en bok som het ”Lær meg språk” den er oversatt til norsk av Spiss forlag. Jeg brukte også disse tingene sammen.
Jeg jobbet også med humor og hvordan forstå vitser. Dette er en viktig ferdighet å ha når hun skulle ble skolejente. Vitsene fant jeg på internett. Kortene laget jeg med farge ark fra Claus Olson.
Jeg laget også disse kortene for gåter. De fikk vi ikke brukt da de nok passer for litt større barn. Alle gåtene fant jeg på internett.
Jeg ville at hun skulle bli kjent med ulike yrkesgrupper. For hva gjør egentlig postmannen?