Autismekroken

Foreldre til barn med autisme

Førsteklasse

 

Da var første skoleår over. Det har gått så fort! Det er rart å tenke på at hun snart skal begynne i 2.klasse.

Lise brukte ca to mnd på å bli trygg på skolehverdagen. Noe av det som plaget henne var at det var et mye høyere støynivå en hun var vant til. Jeg husker jeg skulle hente henne i barnehagen, jeg gikk inn i et rom å hørte ikke en lyd. Jeg gikk likevel inn og der satt det 8 barn og perlet på brett, dypt konsentrert. På skolen var det et helt annet lydnivå og mange flere barn. Så var det den høye ringeklokka da! Lise har seinere vert på besøk på ungdomskolen som er på samme sted, den har en mye lavere lyd og Lise mener de burde ha en slik hos dem også

Det var også en del missforståelser mellom henne og andre barn. Humoren deres var annerledes hun var kjent med så det tok litt tid før hun forsto. Lise måtte lære seg å si nei, da noen barn ville ha tingene hennes og deler av matpakken.

Når hun gikk i barnehagen så var det spesielt ei jente hun likte å leke med. Det ble slik på skolen også. Jeg oppfordret henne til å bli kjent med flere. Det gjorde hun, men det tok litt tid å kunne leke med flere nye barn samtidig.

De jobber mye med sosiale ferdigheter på skolen, det er jeg så gled for. Vi får en ukeplan og der er det hver uke nye sosiale mål. En uke stod det at de skulle invitere barn inn i leken, det gjorde Lise. Det gjorde det enklere for henne når hun ikke hadde noen å leke med, da inviterte de henne tilbake.

Etter 2 mnd følte jeg at hun hadde funnet sin plass i klassen. Hun var heldig å få en assistent som forsto hennes behov. Lise blir fortere lei seg en mange andre og ”småting” blir store. Assistenten var en stor trygghet for henne. Både læreren og assistenten var rolige mennesker, det var en passet bra for ei frøken som ikke liker bråk.

Lise har hatt 5 timer assistent timer og 1 time spes ped i uka. Dette var langt mindre enn hun hadde i barnehagen, der hadde hun tilnærmet full oppdekning .Jeg synes skolen har brukt tiden de har hatt til rådighet på en god måte. Sps ped timen ble delt opp slik at hun fikk en 30 min på mandag for og forbrede henne på hva som skulle skje denne uka. På fredag hadde de 30 min på å snakke om og repetere det som hadde skjedd.

I løpet av året har vi hatt et par møter med skole og PPT. Jeg føler at vi har blitt veldig godt tatt imot og at de har forstått hva Lise trenger hjelp til.

Vi hadde jobbet mye med leseferdigheter og Lise kunne lese når hun begynte på skolen, jeg er så glad for at hun hadde lært det, da kunne hun konsentrere som det sosiale. Hun fikk ekstra lese lekse som var litt vanskeligere enn leseboka de brukte på skolen.
Når de var ferdig med leseboka fikk barna lese lekse etter ferdigheter. Lise var så stolt når hun fikk leselekse nivå 3!

Vi har etter avtale med skolen en kontaktbok. Det vil jeg anbefale alle å ha! Det er ikke slik at skolen skal skrive i den hver dag. De skriver når de har spørsmål eller om situasjoner som har oppstått. De skrev også når det hadde gått skikkelig bra, det er også viktig!

Lise blir sliten av både skole og SFO. Jeg har fri to dager i uken, da henter jeg henne på skolen. De dagene mannen min henter begynner han ekstra tidlig på jobben, da kan han hente tidlig på SFO.

Når vi kommer hjem fra skolen trenger hun å sitte litt for seg selv. Hun liker å slappe av med Ipaden sin. Vi spiser middag og så er hun klar for å gjøre lekser. Vi sitter hos henne og motiverer når det trengs.

Lise har hatt kartleggings prøver i norsk og matte. Vi ble så stolte av henne når vi fikk resultatet. (bilde av resultat arket)

Vi har ikke tenkt å” ligge på latsiden” i sommer selv om hun fikk gode resultater. Mye blir glemt i en 2 mnd sommerferie.
Vi har meldt oss på sommerles.no. Det er en lesekampanje for barn fra 1-7 klasse. Vi leser sammen hver kveld og det liker Lise veldig godt. Hun klarer nå å lese lange ord og får bedre og bedre flyt i lesingen.

Vi ryddet rommet til Lise og fant en dagbok hun hadde fått til jul. Lise skriver litt i den hver dag om hva som skjer i ferien. Siden vi skal på ferie jobber vi litt med enkle engelske setninger. Hun har også en app på Ipaden som går på farger, kroppsdeler osv.

Veien blir til mens vi går… Jeg har ikke planlaget at som skal skje, men jeg tenker å skrive etter ferien om hva vi har jobbet med.

 

 

autismesymbol